Zvukový vůz v České televizi

Když v roce 1948 dr. Willi Studer předvedl první funkční vzorek páskového magnetofonu, málokdo tušil, že se začíná psát historie společnosti, která je trvale ikonou průmyslu studiové zvukové techniky. Po náročném období posledních 5 let nakonec koncern STUDER našel vlastníka, který je jednoznačně ochoten a motivován investovat do vývoje nových technologií  a současně rozumí důvodům, proč jsou zvukové režie celosvětově ceněny jako zařízení s mimořádně snadným a  intuitivním ovládáním, extrémní spolehlivostí a velmi kvalitním zvukem. Kanadská společnost Evertz již dlouhou dobu patří k nejvýznamnějším výrobcům zařízení pro přenos a zpracování  digitálního obrazového signálu. Až do loňského února však Evertz neměl velké zkušenosti se studiovým zvukem. Akvizicí firmy STUDER tedy Evertz ideálně doplňuje svoje portfolio a současně může využít své znalosti v oblasti synchronních paketových technologií a přenést je do zvukových aplikací, jako jsou například vzdálený náběr a zpracování zvuku (Remote production)  nebo distribuované studiové komplexy.

Shodou okolností se první velká zvuková režie vyrobená v závodu Evertz v Torontu dostává do ostrého provozu ve velmi vytíženém Zvukovém vozu České televize v Praze.  Model Vista X s 52 tlumiči zde nahrazuje po 14 letech starou legendární Vistu 8, která již začala na více místech vykazovat známky znatelného opotřebení.

Zvukový vůz je díky svému kompaktnímu provedení s krátkou nástavbou na podvozku Atego velmi oblíben a nasazován na

nejsledovanější akce. Na rozdíl od velkých multikamerových vozů lze se „Zvukáčem“ zajet i do centra Prahy nebo jiných měst. Mimořádně zkušená a sehraná obsluha přitom udržuje celé zařízení vozu v nebývalém pořádku a čistotě – žádný jiný přenosový vůz jsme neviděli po 14 letech v takové kondici.  Nicméně – rozumný životní cyklus zvukové režie je zhruba 8 let, model Vista 8 se již 10 let nevyrábí a některé díly už ani nejsou dostupné.   V loňském roce se podařilo zařadit výměnu zvukového zařízení tohoto přenosového vozu do plánu obnovy a k samotné výměně došlo letos v únoru.

Malé rozměry vozu jsou při jeho nasazení nespornou výhodou, při demontáži staré režie a instalaci nového zařízení však představovaly skutečnou výzvu – viz video: https://www.instagram.com/p/CanhsZlKUNP/

Zvukový pult nebylo možné vnést do vnitřku přenosového vozu ani při první instalaci v roce 2008 a proto je na boku karoserie k dispozici montážní otvor. Nový model Vista X je sice o 4 centimetry kratší ale díky větším displejům zase o 10 cm vyšší – montážní otvor bylo nutné zvětšit.

Karosárna ve Velimi to zvládla profesionálně. Usazení a upevnění nového pultu si vyžádalo několik mechanických úprav a zejména přesnost při montáži – bez nadsázky to byl boj o každý milimetr.

Technologické zázemí režie je detašováno v odděleném machine roomu.  Dvojice redundantních průmyslových serverů zajišťuje více než dostatečný výpočetní výkon s možností bezvýpadkového přepnutí,  jednotlivé vany se zvukovými kartami jsou v sousedním 19“ stojanu. Naprosto klíčová je optická konektivita přes rozhraní MADI.  Celkem 8 MADI rozhraní umožňuje připojit teoreticky až 4 stage boxy (opět v redundantním zapojení přes dva optické duplexy). Ve výbavě vozu jsou stageboxy s rozhraním multimode i singlemode, na straně zvukové režie se o typu MADI rozhraní rozhoduje použitím příslušného SFP transcieveru.  Velmi robustní synchronní MADI protokol zajišťuje kapacitu až 64 vstupů / 64 výstupů.  Stageboxy se zpravidla umístí na scéně co nejblíž hudebnímu tělesu a fungují jako multikanálové A/D převodníky.  Multikanálový záznam (tzv. náběr) zvuku pak zajišťují digitální pracovní stanice Avid ProTools, které však nebyly předmětem dodávky. Pro akustickou komunikaci se dvěma oddělenými pracovišti (nejčastěji mezi režií a  vícekamerovým vozem + studiem nebo plenérem) jsou vyvedeny 2 symetrické zvukové linky na přípojném poli v zadní sekci vozu.

Prvním živým přenosem nově rekonstruovaného vozu bylo velmi sledované prominentní udílení cen Český lev v sobotu 5. března 2022.